Dieta

 

Właściwa dieta może być pomocna w funkcjonowaniu osoby chorej na zespół Devica. Należy bowiem mieć na uwadze, że niektóre produkty spożywcze mogą powodować powstawanie stanów zapalnych w organizmie. Są też takie, które mają działanie antyoksydacyjne, niszczące wolne rodniki, a więc mające pozytywny wpływ na ciało człowieka.

Właściwa dieta powinna wspomagać prowadzone leczenie i warto skonsultować ją ze swoim lekarzem prowadzącym. Wśród różnych polecanych diet można spotkać :

- dieta dr Budwig, oparta na oleju lnianym. Olej lniany wyrabia się blenderem z nabiałem i spożywa w formie past przygotowanych na takiej bazie. Olej lniany jest cudownym produktem bogatym w wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Warto, by olej lniany zagościł  w kuchni chorego na zespół Devica, jako źródło rzeczonych tłuszczów. Można dodawać go do sosu winegret, do śledzi, zrobić pastę na słono lub na słodko. Najważniejsze, by spożywać go na zimno, kupować tylko ten, który jest w prawidłowy sposób produkowany, przechowywany i transportowany. Trzymamy go w lodówce.

- dieta niskobiałkowa nie wydaje mi się dobrym rozwiązaniem dla osób, które są leczone sterydami. Długie kuracje sterydowe mogą prowadzić do osteoporozy. Po odstawieniu mleka i jego przetworów mogą pojawić się problemy np. z zębami. Nie powinno się rezygnować z produktów fermentacji mlekowej : maślanek, kefirów, jogurtów naturalnych ( żywe kultury bakterii są ważne dla zdrowia jelit ).

- dieta antycholesterolowa świetnie wpływa na figurę i nie wymaga wielu wyrzeczeń, ale w chorobach autoimmunologicznych poleca się, by cholesterol ograniczyć, a nie próbować go całkowicie wyeliminować. Można np. zrezygnować z wieprzowiny ( boczku, karkówki i innych tłustych kąsków ) na rzecz indyka, cielęciny, wołowiny, jagnięciny, kaczki nie wypasanej hormonami.

- dieta antyszczawianowa – szczawiany mogą uszkadzać nerki, powodować kamicę. Warto wiedzieć, które produkty spożywcze należą do grupy wysokoszczawianowych i spożywać je rozsądnie – rzadziej i w obecności białka i wapnia. Szczawiany bowiem blokują również przyswajanie wapnia i dlatego zupę szczawiową jemy zawsze z jajkiem i śmietaną ( tudzież jogurtem naturalnym ).

- dieta antyglutenowa. Na anglojęzycznych stronach można znaleźć opracowanie naukowe, w którym lekarze prowadzący dwoje pacjentów z NMO uznali, że pierwotną przyczyną powstania u nich choroby mogła była nietolerancja glutenu. A skoro gluten obwiniany jest za niszczenie kosmków jelitowych i powikłania zdrowotne z tym związane, warto zastanowić się nad wyeliminowaniem go z diety.

Dieta antyglutenowa nie jest uciążliwa, o ile ma się dobrego dostawcę bezglutenowego pieczywa i mąki i większość posiłków przygotowuje się samodzielnie z nieprzetworzonych produktów. Niestety produkty bezglutenowe są stosunkowo drogie.

Powszechnie utrzymuje się że gluten występuje w niektórych ziarnach zbóż.

Zawierają gluten : pszenica, orkisz, kamut, pszenżyto, jęczmień, żyto, owies, mąka pszenna, żytnia, jęczmienna, płatki pszenne, jęczmienne, żytnie, owsiane, kasza manna, kuskus, kasza jęczmienna ( pęczak, mazurska, perłowa ), makaron z wyżej wymienionych zbóż i wszelkie produkty zawierające wyżej wymienione zboża. Choć udało mi się zakupić błyskawiczne płatki owsiane oznaczone gluten free.

Nie zawierają glutenu : ryż biały i brązowy, kukurydza, gryka, proso, amarantus, quinoa, mąki i kasze ze zbóż naturalnie bezglutenowych : kasza jaglana, z prosa, gryczana, płatki ryżowe, skrobia kukurydziana, ryżowa i z tapioki, pieczywo i mąki wyrabiane z mąk bezglutenowych, wszystkie produkty oznaczone symbolem przekreślonego kłosa.

* * *

Należy mieć na uwadze, że chorobie mogą towarzyszyć alergie na różne pokarmy. Należy wiele produktów jeść pojedynczo bez łączenia z innymi i sprawdzać samopoczucie. Warto w taki sposób sprawdzić naszą tolerancję na rośliny strączkowe, w tym fasolę, groch, ciecierzycę, fasolę mung, fasolkę szparagową orzeszki ziemne, jak również kukurydzę, papryczkę chilli, ryż. Jeśli po zjedzeniu jakiegoś produktu za każdym razem źle się czujemy, jest to sygnał do jego odstawienia.

 IMG_0458

 

FIGA Z MAKIEM !

Figi są świetnym źródłem wapnia, potasu i żelaza. Zawierają też dużo błonnika. Niestety są też dość kaloryczne ( zwłaszcza suszone ), więc nie powinniśmy ich zjadać więcej niż 1-2 dziennie.

Dobrym źródlem potasu jest mak. Ja dodaję mak do własnoręcznie robionego mussli.

Brokuły są dobrym źródłem wapnia ( 60 dkg brokułów ma tyle samo wapnia, co dwa plasterki sera żółtego ).

 

DSCF0694

 

DIETA DLA MÓZGU

Właściwe odżywianie może pomóc w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania naszego mózgu i utrzymania we właściwym stanie naszych osłonek mielinowych. Dieta dla mózgu powinna obfitować w :

1. dużą ilość kwasów omega 3, których najlepszym źródłem będą tłuste ryby morskie ( makrela, łosoś, śledź ) oraz olej lniany ( tłoczony na zimno, przechowywany w ciemnej butelce w lodówce, spożywany tylko na zimno ).

2. orzechy, z uwagi na zawarty w nich kwas linolowy, który wpływa na grubość osłonki mielinowej,

3. ciemne pieczywo z nasionami ( ja pozostaję wierna diecie bezglutenowej ),

4. warzywa i owoce, najlepiej te z dużą zawartością potasu ( brzoskwinie, banany ).

Zaleca się :

- jedzenie pożywnych śniadań, by energia z nichuwalniana  była przez cały dzień,

- wyeliminowanie napojów energetyzujących ( lepiej zastąpić je 15-minutową drzemką ),

- ostatni posiłek jadać na 2-3 godziny przed snem ( by w nocy mozg zajęty był raczej regeneracją niż pracą nad spalaniem spożytej późno kolacji ).

-  odpowiednią ilość snu.

 DSC04189

 DIETA DLA NEREK

Z uwagi na problemy z pęcherzem moczowym chory powinien mieć na uwadze, że jego dieta musi mieć na celu ochronę nerek. Warto radykalnie ograniczyć ilość soli w diecie ( zwłaszcza przy sterydoterapii czy nadciśnieniu ), ograniczyć spożywanie produktów bogatych w szczawiany ( kakao, czarna herbata, kiwi, truskawki, figi, czereśnie, owies, pszenica, fasola, orzeszki ziemne, nerkowe, migdały, seler, zielona papryka, dynia, ziemniaki żółte w środku, burak, szpinak, mleko krowie, kiszonki, ostre przyprawy, cukier, rabarbar…), nie przesadzać z białkiem oraz przyjmować właściwą ilość płynów.

Najwięcej soli zawierają m.in.: żywność w puszkach, produkty wędzone, kwaszone, wszelkie kupowane słone przekąski.

Białko ( mięso, wędliny, sery i jaja) nasila proces jego filtracji, który może prowadzić do uszkodzenia nerek i nagromadzenia we krwi niepożądanych substancji toksycznych.

Pijmy dużo wody, która ułatwia usuwanie substancji toksycznych z krwi i organizmu. Z kolei błonnik będzie wspomagał ochronę nerek przed odkładaniem kamieni. Warzywa i owoce bowiem działają na nerki bardzo korzystnie – odkwaszająco.

Do tego nie zapominajmy, by nie oziębiać okolic nerek, regularnie odwiedzać toaletę, zachować prawidłową higienę intymną oraz systematycznie wykonywać badania kontrolne ogólne moczu i krwi.

IMG_0691

 

Warto zadbać o właściwy poziom krzemu w organizmie

 

Każdy człowiek potrzebuje 20-30 mg krzemu dziennie. Pierwiastek ten jest podstawowym elementem budowy tkanki chrzęstnej, kostnej, łącznej i niektórych narządów. Służy naszym włosom, paznokciom, zapobiega osteoporozie, powstawaniu żylaków, zwyrodnieniu stawów, stanom zapalnym pęcherza moczowego, artretyzmowi, miażdżycy, zwiększa krzepliwość krwi, stymuluje wzrost mięśni, przyśpiesza gojenie ran, przeciwdziała cellulitowi i zapobiega powstawaniu wolnych rodników.

Dla osób chorych na Zespół Devica nieocenione są oczywiście funkcje krzemu wspomagające nas w walce o zachowanie zdrowia : sterydy, mitoksantron mogą powodować wypadanie włosów, długotrwałe przyjmowanie prednizonu może prowadzić do osteoporozy, problemy z pęcherzem są objawem naszej choroby…

Oręduję za przyjmowaniem krzemu w postaci naturalnej. Źródłem tego pierwiastka są : herbatka ze skrzypu polnego (!), daktyle, pokrzywa, kasza gryczana, owoce morza, banany, produkty zbożowe, nie przetworzone otręby i płatki, pieczywo z ziarnami zbóż, mleko i przetwory mleczne, drób, żelatyna, marchew, buraki i pietruszkę. Ponadto źródłem krzemu jest czysta, źródlana woda, która zawiera rozpuszczone krzemiany alkaliczne sodowe i potasowe.

Leave a comment