Prawidłowa postawa ciała

DSC04189

 

Prawidłowa postawa ciała

Przy Devicu, już samo chodzenie stanowić może nie lada wyzwanie. Wyczynem zaś może być chodzenie bez użycia jakichkolwiek pomocy ortopedycznych. Niemniej, czasem to właśnie ten wyczyn może nieść ze sobą przykre konsekwencje. Chodzi ( nomen omen) o to, że często chory, nawet nie zdając sobie z tego sprawy, przyjmuje niewłaściwe pozycje ciała, co może prowadzić do przykrych dolegliwości i deformacji. Oto opis niektórych z zagrożeń :

1.      Przechylenie całego tułowia do przodu, głowa schylona, wzrok skierowany na stopy

Zagrożenie : bóle w okolicy lędźwiowej kręgosłupa, bóle karku i wyrośnięcia nań „garbu”

Zapobieganie : zawsze, gdy jesteśmy pewni powierzchni, po której się poruszamy ( płaska podłoga – bez uskoków, progów – w domu, pracy ) staramy się wyprostować ciało, ustawić pionowo linię głowy, tułowia i nóg, wzrok winien być skierowany na co najmniej dwa metry przed naszymi stopami. Tak samo chodzimy, gdy możemy wesprzeć się na bezpiecznym ramieniu innej osoby.

Na nieznanej nam powierzchni, na nierównym chodniku, w zimie, w pierwszej kolejności uwagę kierujemy na nasze bezpieczeństwo, na drugim planie pozostawiając pamięć o „ładnym” chodzeniu.

Warto pamiętać, by pozostawać w ciągłej gotowości do korygowania swoich błędów.

2.      Przechylanie ciała w stronę ręki, która używa przyrządu ortopedycznego ( kuli, laski )

Zagrożenie : skrzywienie kręgosłupa, bóle pleców, bóle mocniej obciążanego kolana

Zapobieganie : profesjonaliści ( rehabilitanci, fizjoterapeuci ) zawsze ostrzegają, że używanie jednej laski lub jednej kuli nie jest zalecane właśnie ze względu na to, że ciało człowieka zawsze ulega wspomnianym wyżej deformacjom. Zauważmy, że nawet gdy zdrowa osoba przejdzie się przy lasce, to również jej ciało przechyla się w stronę tego przyrządu. Dlatego też, gdy potrzebujemy pomocy przy chodzeniu, lepiej jest używać dwóch kul. Ewentualnie, gdy laska jest nam potrzebna do utrzymania równowagi, starajmy się nosić ją raz w jednej, raz w drugiej ręce.

Fakt, że chodzenie z dwoma kulami nie jest wygodne, ponieważ nie mamy wolnej ręki, by sobie coś przenieść : torbę, czy choćby herbatę. Niech więc stanowi asumpt do tego, by starać się rehabilitować tak długo, aż będziemy w stanie poradzić sobie bez nich.

Na bóle kolan, czy pleców można stosować maści : Artresan lub chłodzącą maść końską.

3.      Nieprawidłowy nacisk ciała na stopę

Zagrożenie : deformacja palców stopy i całej stopy.

Zapobieganie : kiedy całą swoją uwagę skupimy na przyjęciu prawidłowej postawy ciała możemy zapomnieć o tym, że to stopy noszą nasze ciało. Zwróćmy uwagę na to, by ustawiać stopę prawidłowo ( czasem, przy opadającej stopie nie jest to możliwe ). By np. nie chodzić na zewnętrznych krawędziach stopy.

* * *

Podsumowując : skupiamy uwagę na przyjmowaniu prawidłowej postawy ciała podczas chodzenia i siedzenia, o właściwym ustawianiu stóp i kładzeniu odpowiedniego nacisku na nie. Poza tym, regularnie ćwiczymy i się rehabilitujemy ( nordic walking, basen, ćwiczenia rozciągające, wzmacnianie mięśni brzucha i pleców ).

Leave a comment